Valckx & Van Kouteren

In de Pelikaankerk staat een orgel van de firma Valcks en van Kouteren uit 1932.
Het orgel is vrij origineel bewaard gebleven en dat is niet altijd vanzelfsprekend in de orgelbouw. Het bijzondere van het orgel is dat het in de stijl van de architect van de Pelikaankerk, dhr. Egbert Reitsma, is gebouwd. M.a.w. het past perfect bij het interieur.
Het is een twee klaviers orgel met een vrij pedaal en een mooie dispositie, met mooie registers en het heeft daardoor een ‘eigen’ klank.

Front van het orgel

Voor de liefhebbers: het is een elektro-pneumatisch orgel. Een type orgel dat veel werd gebouwd in begin vorige eeuw. Dit type orgels hebben een wat indirectere aanslag vergeleken met de mechanische orgels, welke tegenwoordig alleen nog maar worden gebouwd.
Je moet als organist best even aan het Peli-orgel wennen, mede door de genoemde aanslag. Ik ben als organist dit orgel steeds meer gaan waarderen door zijn mooie klank en de mogelijkheden.

Het ligt in de bedoeling dat het orgel een grondige beurt krijgt aan het eind van 2022 en dat we weer jaren vooruit kunnen met dit bijzondere instrument waar de Pelikaangemeente heel erg trots op mag zijn!