De Pelikaankerk biedt al ongeveer 3 jaar onderdak aan de Eritrese Orthodox Tewahdo Kerk Sint Rufael*
Ze bezoeken op zaterdagen (niet iedere) de diensten, die ’s morgens beginnen en ’s middags afgesloten worden met samen eten en het schoonmaken van de kerk.
Op hoogtijdagen kan de dienst al op vrijdagavond beginnen en tot zaterdagmiddag duren.
Ze gaan prachtig gekleed in het wit – de vrouwen bedekken het hoofd- en binnen worden bij de ingang de schoenen uit gedaan.
In de kerk staat op het liturgisch centrum een tent . Dit in navolging van de tabernakel . Hierin staat de ark. Alleen priesters betreden deze tent. Priesters zijn te herkennen aan hun prachtige kleding.
De kerk wordt versierd met doeken waarop afbeeldingen van profeten en engelen, die ook een belangrijke rol spelen in hun geloof. Mannen en vrouwen staan gescheiden. Veel kinderen komen mee naar de kerkdienst, die uren kan duren. Er wordt in en uitgelopen tijdens de dienst. In de bovenzaal de Treffer worden de kleine kinderen opgevangen.
De diensten zijn straks liturgisch van vorm.
Er wordt veel gezongen in de liturgische taal, het Ge’ez, een semitische taal. ( deze wordt dus niet gesproken). De Bijbel wordt beschouwd als een Heilig Boek, de nadruk ligt op het Oude testament . De priester mag er alleen in lezen. Wel wordt Bijbel door de kerk gedragen onder een kleurig soort parasol. Op hoogtijdagen wordt er gedanst in reidansen met begeleiding van trommels en gezang.

Verklaring de naam en algemene informatie

Tewahdo: een wezen dat een eenheid vormt; Goddelijkheid en menselijkheid van Heere Jezus
De kerkgemeenschap in nauw verwant aan de Koptische kerk,
Zij zien zichzelf als nazaten van Salomo en koning van Scheba: het zijn Christus belijdende Joden

Gevlucht uit Ethiopië.

De Eritrese staat zou ‘grootschalige, systematische en zeer ernstige schendingen van de mensenrechten, zoals die maar zelden elders worden waargenomen’ begaan. Zo zet het land ‘regelmatig burgers zonder proces vast en kent het werkkampen’. Om de bevolking onder de duim te houden, heeft de regering bovendien een Stasi-achtig afluistersysteem opgezet. Op het land ontvluchten staan zware gevangenisstraffen of zelfs de dood; grenswachters zouden zonder pardon op vluchtende mensen schieten.

Bron: KENNISLINK
Voor meer informatie: komopdethee.nl